november 22

Har inflationen ramt Black Friday?

  • Estimeret læsetid:  minutter

I år er det ekstra udfordrende for butikker at tilrettelægge den optimale kundeservice til Black Friday. Den økonomiske usikkerhed og færre penge blandt forbrugerne kan nemlig påvirke en af årets største handelsdage både positivt eller negativt. Uanset hvad er Connexio klar til opgaven

Af David Erichsen

Når alle handlende slår døre og hjemmesider op til Black Friday på fredag den 25. november er det i år  ekstra spændende, hvor stor eller lille en handelsdag det bliver, da det ikke er til at sige, hvordan den økonomiske situation i verden med inflation, krise og krig i Europa påvirker kundernes købelyst.

For Connexio handler det om at forberede sine kunder til at få det optimale ud af den store handelsdag uanset købelysten hos kunderne, fortæller Key Account Manager hos Connexio, Kathrine Lykkeborg. Hun har flere års erfaring hos Connexio med at håndtere/forberede Black Friday

”Som outsourcing-partner med ansvar for kundeservice er vi op til Black Friday i dialog med vores kunder om særlige tilbud og rabatter i forbindelse med dagen. Det er vigtigt, at vores viden er opdateret med eventuelle nye produkter, der lanceres til Black Friday, så vi også har specifik viden om de konkrete produkter, der forventes mange forespørgsler på,” siger Kathrine Lykkeborg.

Nøglen er grundig forberedelse
Med afsæt i de konkrete produkter trænes Connexios kundeservice-agenter, så alle har et grundlæggende kendskab til de varer, der forventes et stort salg af. Derudover opdaterer Connexio kundens vidensdatabase med information, så alle agenter har hurtig adgang til dyb viden om produkterne.

”Den grundige forberedelse betyder, at vores kundeserviceagenter enkelt og smidigt kan håndtere selv massive spidsbelastninger i forhold til kundeservice i løbet af Black Friday, og derudover klæder vi også salgsagenterne på til at varetage mersalg. Det kan f.eks. være, at kunden tilbydes sofa-rens i forbindelse med henvendelse om køb af en sofa,” siger Kathrine Lykkeborg.

Klar til spidsbelastninger
Forberedelse til Black Friday, hvor Connexio er i dialog med sine kunder og træner kundeservice-agenterne  foregår cirka en måned forud. Udgangspunktet for Connexio er en høj bemanding under hele Black Friday, så alle normale peaks i henvendelser i relation til kundeservice håndteres hurtigt og effektivt – uanset om det er mail, chat, telefonisk eller via SoMe.

”Ud fra den snak vi har haft med vores kunder om Black Friday kan vi mærke, at inflationen har en stor effekt i forhold til tidligere år, og at usikkerheden om udfaldet af dagen er stor. Nogle kunder har heller ikke mulighed for at give store rabatter i år. Heldigvis betyder vores samarbejdsform og model for afregning, at Connexio uden ekstra omkostning for vores kunder er klar til at håndtere, hvis det bliver en meget travl dag. ” siger Kathrine Lykkeborg.

Smidig model for samarbejde
I de foregående år – under coronakrisen – steg købelysten massivt, hvilket kun har understreget hvor vigtigt det er at forberede sig grundigt. Og kunne håndtere spidsbelastninger.

”Samarbejdet med Connexio betyder, at vores kunder kan nøjes med deres normale bemanding, og så lader os håndtere at der kommer ekstraordinær travlhed under Black Friday – fordi vores kunder kun betaler for den faktiske tid, vi varetager deres kundeservice – helt ned på minuttet. Derfor kan de f.eks. også vælge at forlænge åbningstiden for kundeservice,” siger Kathrine Lykkeborg.

God kommunikation er afgørende
En af forudsætningerne for at kunne hjælpe effektivt i perioder med høj travlhed, er en løbende kommunikation mellem Connexio og de kunder, kundeserviceopgaven varetages for, mener Kathrine Lykkeborg.

”Gode relationer og dialog er faktisk altafgørende, og derfor ser vi også mere samarbejdet med vores kunder som en form for partnerskaber, hvor det er en fælles opgave – og vi hjælper hinanden med at levere den bedste kundeservice til vores kunders kunder. På Black Friday – en af årets største handelsdage – er god kundeservice helt afgørende.”

Læs én af vores andre spændende artikler ved at klikke her: Det afgørende er at være tæt på kunderne


Lignende artikler

Bliv opdateret på kundeservice.