oktober 7

Velkommen – hvad kan jeg hjælpe dig med?

  • Estimeret læsetid:  minutter

Connexio varetager kundekontakt på vegne af andre virksomheder. Vi har interviewet fire medarbejdere fra afdelingen i Berlin om jobbet, fællesskabet – både fagligt og socialt – og kunsten at smile i telefonen 

En travl og alsidig hverdag, hvor humøret er højt, tiden går hurtigt, og du udvikler dig personligt og professionelt, fordi du er i kontakt med mange forskellige mennesker i løbet af dagen.

Det er kort fortalt essensen af de fire interview med Connexios medarbejdere på kontoret i Berlin, hvor der primært arbejdes med kundeservice. Det vil sige indgående henvendelser på telefon, mail og chat fra en række af de virksomheder, som Connexio varetager kundeservice for.

 

Christian: Du skal håndtere mange forskellige mennesker

”Det har været en stejl læringskurve de første uger, men når du først kan bruge systemerne og tør stole på vores interne databaser, som giver dig den den viden, du skal agere ud fra, så hjælper det på det,” siger Christian Nielsen, som har været ansat siden august. Han er 19 år og fra Sorø. Han kan godt lide at have mange bolde i luften.

”Det bedste ved jobbet er den måde det udfordrer dig på og de kompetencer du får med dig. Det er f.eks. meget lærerigt at snakke med mange forskellige mennesker, og at du skal være den pædagogiske og tålmodige. Det er folk som har et problem og har brug for hjælp, der ringer ind.”

 

Laura: Du lærer at smile i telefonen

Den del er Laura Struwe Bertelsen enig i. Hun er 20 år, fra Ry og blev også ansat i begyndelsen af august.

”I et opkald har du måske en henvendelse fra en ung mand med spørgsmål til en interesseorganisation, og i det næste hjælper du en ældre borger med at bestille varer over nettet. Den alsidighed har allerede gjort mig bedre til at kunne tilpasse mig forskellige målgrupper og gøre et professionelt og positivt indtryk.”

”Du lærer at smile, når du snakker med kunderne, for det smitter af på samtalen. Det føles naturligt og er kun svært – og måske heller ikke helt passende – hvis der en enkelt gang er en meget utilfreds kunde i telefonen. Men så er det altid en kollega til at støtte op.  I det hele taget har vi et ret godt fællesskab hernede – både fagligt og socialt,” siger Laura.

 

Stine: Du får ansvar, og der stilles krav

Stine Flensborg er 20 år og fra Vejle, og blev også ansat i begyndelsen af august. Før jobbet hos Connexio var hendes erfaringer med kundeservice at ekspedere i en chokoladebutik.

”Og der havde vi jo udelukkende forventningsfulde og glade kunder, så jeg har virkelig lært meget af at håndtere de mange forskellige henvendelser på telefon, mail og chat om alt fra spørgsmål til musikinstrumenter, makeup og sim-kort til fejlleverancer og mulighederne for tilbagelevering af defekte varer.”

Den største omvæltning fra gymnasietiden i Vejle til kundeservicemedarbejder i Berlin har ifølge Stine været, at du får ansvar, og der stilles krav til dig.

”De henvendelser vi besvarer er fra folk, der har brug for hjælp, og vi agerer på vegne at andre virksomheder med deres kunder. Det er derfor et stort ansvar, du forvalter, men det gør at jeg føler mig mere voksen. Det er rart at lære at have det ansvar.”

 

Johanne:  Jeg er blevet modnet som menneske

Johanne Kappel Petersen er 21 år og fra Thy. Hun adskiller sig en smule fra de andre medarbejdere, da hun har være hos Connexio i nu to år og regner med at blive måske et års tid endnu.  Normalt er gennemsnitstiden for en ansættelse et til to år.

”Jeg besluttede mig i sin tid for jobbet, da det var spændende at flytte til udlandet og samtidig trygt med danske kolleger på din egen alder,” siger Johanne.

Hun opfatter Connexio som en god arbejdsplads og et godt sted at være både socialt og arbejdsmæssigt. Hun er enige med de tre andre i det både udfordrende og stimulerende ved arbejdet og de mange relevante kompetencer, du tager med dig, når du skal videre i livet og sabbatårene efter gymnasietiden er forbi.

”I starten var jeg også nervøs i telefonen, og det er da lidt grænseoverskridende at snakke med så mange kunder om så mange forskellige ting, men det har også modnet mig som menneske og gjort mig mere tilpas i en udadvendt rolle. Det vil jeg tage med mig, når jeg rejser videre på et tidspunkt. ”

 

”Du repræsenterer virksomheder i kontakten med deres kunder, så det er et stort ansvar, du forvalter på vegne af andre. Man regner med os, og det er en rar fornemmelse.”
Stine Flensborg, 20 år og fra Vejle 

”Det har modnet mig som menneske at være ansat i Connexio, og de kompetencer, jeg har tilegnet mig til at håndtere mennesker, vil jeg altid kunne bruge i fremtiden. ”
Johanne Kappel Petersen, 21 år og fra Thy

”Du har mulighed for at bruge dine hverdagskompetencer i jobbet. Jeg interesserer mig f.eks. for musik, så jeg hjælper altid kunder med spørgsmål til guitarer og andre instrumenter.”
Christian Nielsen, 19 år og fra Sorø.

”Du lærer værdien og nødvendigheden af at arbejde i et team, hvor der er sparring, støtte og gode råd. Og så lærer du at gøre et professionelt indtryk, fordi du repræsenterer andre.”
Laura Struwe Bertelsen, 20 år og fra Ry


Lignende artikler

Bliv opdateret på kundeservice.