december 31

Amazon definerer standarder for kundeservice

  • Estimeret læsetid:  minutter

Når Amazon kommer til Danmark vil forbrugerne møde en virksomhed, der ubetinget er på deres side. Personligt har jeg oplevet deres sublime kundeservice!

Jeg bestilte tonere til min printer fra Amazon i Tyskland. Desværre brugte jeg en gammel konto med en forkert adresse tilknyttet. Jeg henvender mig til deres kundeservice via mail, som svarer mig efter 12 minutter. Jeg tænker de må ha’ mange kundeservicemedarbejder i sving for at kunne svare mig så hurtigt.

Desværre opfangede PostNord aldrig adresseændringen, og forsendelsen røg tilbage til Amazon. Men jeg fik mine penge tilbage dagen efter, og i en mail beklagede Amazon fejlleverancen med et link til genbestilling som jeg klikker på – 2 dage efter fik jeg toneren. Bortset fra PostNord var det en perfekt kundeoplevelse.

Jeg ved fra andre kilder, at Amazon stiller store krav til de virksomheder, der bruger deres platform. Alle hændelser som forringer slutkundens oplevelse resulterer i en nedgradering af din eksponering på Amazon platformen, og deres ultimative våben er, at de fjerner “buy” knappen fra dine produkter.

I Tyskland sidder Amazon på 50% af alt internethandel men de definerer den 100%. Deres definition af kundeservice gælder for alle. Det samme kommer til at ske i Danmark, når de gør deres entré. Derfor kan du som nethandler lige så godt forberede dig og din virksomhed på øget konkurrence fra Amazon. Det gør du bl.a. ved allerede nu at følge de normer, de definerer.

Connexio kan hjælpe dig med kundeserviceudfordringen. Vi tilbyder fleksibel og sekundafregnet kundeservice, som matcher de forventninger kunderne har. På den måde kan alle virksomheder store som små tilbyde deres kunder en “state of the art” kundeservice på en rentabel måde.

Af CEO i Connexio, Bjarke Andersen 


Lignende artikler

Afgørende at tilpasse sig virksomhedens DNA

Fuld transparens, godt forarbejde og slip tøjlerne